21.10.2020 - 08:00, Marika Rosenström

Helsingforsnostalgi i svartvitt och färg – nytt album med Helsingforsbilder på Finna

Salutorget omkring år 1960. Presidentens slott t.v. Uspenskijkatedralen och Norrménska huset på Skatudden t.h. Fotograf: Anonym upphovsman. SLS/Fotografier från 1950- och 1960-talen (SLS 2271_1699)

SLS bjuder nu på en nostalgisk tidsresa till ett svunnet Helsingfors. Arkivet har lagt ut ett nytt spännande album på Finna, som den här gången handlar om stämningsfulla Helsingforsbilder från 1900-talets första årtionden till 1960-talet. Bland fotografierna hittar man kända stadsvyer med välbekanta byggnader, men också obekanta motiv som hunnit försvinna ur dagens stadsbild. Många är närmast ögonblicksbilder där stämningen skapas av detaljerna – en tidstypisk hatt, en paradgata tom på trafik, en lustig reklamskylt eller en bildesign som appellerar till betraktarens känslor.

Med i albumet finns många riktiga pärlor i svartvitt men också en del i sammetslen Kodachrome-färg. Urvalet omfattar cirka 150 bilder, som vanligt högupplösta och fria att ladda ned och använda gratis bara man nämner källan och upphovsmannen (CC BY 4.0).

Fotografierna har samlats in av SLS arkiv genom två olika upprop åren 2011 – 2015. Insamlingen av Helsingforsbilder resulterade i 350 fotografier, medan den som tog fasta på fotografier från 1950- och 1960-talen gav arkivet ett tillägg på drygt 1 700 bilder, inklusive ett stort antal Helsingforsmotiv.

Fotografierna har donerats av många olika personer, i vissa fall av fotografen själv, men ofta är det fråga om bilder som någon råkat ha i sitt album. Ibland är bilderna tagna av en nära släkting till donatorn, men i flera fall förblir upphovsmannen okänd. De flesta fotograferna är amatörer men med finns också alster av kända proffsfotografer. Därför säger det sig självt att både den tekniska och den konstnärliga kvaliteten på bilderna varierar stort. Här handlar det ändå inte om konstfotografi, utan om staden Helsingfors som motiv under 1900-talets första hälft.

Helsingfors skeppsvarv. Ragnhild Sandberg t.h. med väninnor i mitten av 1920-talet. Skatudden i bakgrunden. SLS 2227_98
Helsingfors skeppsvarv. Ragnhild Sandberg t.h. med väninnor i mitten av 1920-talet. Skatudden i bakgrunden.
Fotograf: Gerda Sandberg. SLS/Helsingforsbilder (SLS 2227_98)


En av de tidigare amatörfotograferna var Gerda Sandberg, som kom att arbeta som handarbetslärarinna. Hon dokumenterade sin speciella uppväxtmiljö på Helsingfors skeppsvarv under 1920- och 1930-talen. Familjen på tio personer bodde på varvsområdet eftersom hennes pappa Emil Sandberg arbetade här som kusk. Få av dagens helsingforsare känner ens till att det funnits ett skeppsvarv mitt i centrum ända till 1938, då det revs för att ge plats för Olympiakajen. På bilderna ser man låga träbyggnader som ter sig närmast lantliga men då Sandberg riktat kameran åt andra hållet känner man igen de stora stenhusen vid Skeppsbrogatan. Hon har också tagit fina vyer ut mot Salutorget, Skatudden och Sveaborg, bland annat under Graf Zeppelins besök 1930.

Eva Packalén hör till dem som skickligt fotograferat ett annorlunda Helsingfors ur en mer personlig synvinkel. Hennes bilder från 1950- och 1960-talen visar vardagliga motiv, bland annat kvinnor som hänger tvätt, vägarbetare i hamnen, grönsaksförsäljning på Salutorget och en försäljare vid sitt tidningsstånd.

Klädtvätt som torkar på en bakgård på 1950-talet, SLS 2271_1542
Klädtvätt som torkar på en bakgård på 1950-talet.
Fotograf: Eva Packalén. SLS/Fotografier från 1950- och 1960-talen (SLS 2271_1542)


En annan liknande amatörfotograf var Max-Åke Lagerbohm, vars bilder utgör intressant dokumentation av vardagen i staden. Här finns till exempel fina fotografier av den nybyggda Olympiabyn 1952 i Kottby, där familjen hade sitt hem, och från friluftsbadet och koloniträdgården i Gumtäkt.

Gumtäkts friluftsbad 1954. Fotograf: Max-Åke Lagerbohm, SLS 2271_336
Gumtäkts friluftsbad 1954.
Fotograf: Max-Åke Lagerbohm. SLS/Fotografier från 1950- och 1960-talen (SLS 2271_336)


Pressfotografen Bert Carpelan bidrog också till insamlingen med ett stort antal högklassiga Helsingforsfotografier. Med ömsinthet och humor har han fångat sina motiv i ögonblicksbilder, såsom familjen i en fullastad fiskebåt i hamnen på väg ut till sommarnöjet, den gestikulerande trafikpolisen vid Skillnaden eller gatsoparen med sin kärra vid Hesperiaparken. Alla visar de på en stadsbild och en livsstil som i dag onekligen är historia.

Tidningsgumma 1955. Fotograf: Bert Carpelan, SLS 2271_1601
Tidningsgumma 1955.
Fotograf: Bert Carpelan. SLS/Fotografier från 1950- och 1960-talen (SLS 2271_1601)


En av de personer som lämnat in sina Helsingforsbilder har velat förbli anonym, men går ändå inte att lämna onämnd. De donerade fotografierna är i färg, tagna på 1950- och 1960-talen och verkar plockade direkt ur en turistbroschyr. Bilderna har en otrolig skärpa och färgerna är läckra. Här hittar man både sommar- och vinterbilder och bland motiven finns ett Helsingfors centrum förunderligt tomt på bilar, Mannerheimvägen, Salutorget, Järnvägsstationen, Riksdagshuset – men också en mattvättningsbrygga på Tjärholmen och Olympiastadion i Tölö.  

Alexandersgatan 1957. Fotograf: Anonym upphovsman, SLS 2271_1692
Alexandersgatan 1957.
Fotograf: Anonym upphovsman. SLS/Fotografier från 1950- och 1960-talen (SLS 2271_1692)


Många fler av fotografierna i albumet hade varit värda ett omnämnande, men egentligen talar de nog bäst för sig själva. Det är alltså bara att gå in på Finna och låta sig förföras av stämningen av en förgången tid, då Helsingfors ännu hade telefonkiosker, gatsopare, trafikpoliser, stiliga bilar och snö på gatorna under vintern.  

Källor:

SLS arkiv, Samlingarna i Helsingfors
SLS 2227 Helsingforsbilder
SLS 2271 Fotografier från 1950- och 1960-talen

Litteratur:

Rosenström, Marika: "Arkivet fick ta emot unika Helsingforsbilder", Källan 2/2013, s. 17.
Rosenström, Marika: "Nostalgiska 1950- och 1960-talsbilder", Källan 1/2015, s. 28 – 29.

Kommentarer

Andreas Öller
ons, 10/21/2020 - 12:04
Välkända vyer allt lite före min tid, men man har varit på samma platser. En alltid lite besynnerlig känsla av igenkänning och icke igenkänning.
Marika Rosenström
tors, 10/22/2020 - 11:19
Tack för din kommentar, Andreas! Ja, det är ju den här dubbelheten som är så spännande med gamla vyer, att något är bekant men ändå så främmande.

Lägg till ny kommentar