Fotograf Karl Emil Ståhlberg 150 år

År 2012 hade det gått 150 år sedan Karl Emil Ståhlberg föddes. SLS uppmärksammade en av Finlands fotopionjärer genom att publicera 250 av hans kabinettfotografier och vyer ur SLS arkiv på Flickr.

Karl Emil Ståhlbergs liv

Sonja och Karl Emil Ståhlberg med tio barn ca 1907.Ingenjör Karl Emil Ståhlberg (1862–1919) föddes i Kuhmo och gick i skola i Uleåborg. Han var kusin till president K. J. Ståhlberg och en driftig entreprenör och föregångare inom många branscher.

Efter studier i huvudstaden och utomlands öppnade han i februari 1889 fotoateljé K. E. Ståhlberg vid Alexandersgatan 17 i Helsingfors. Ståhlberg organiserade fotografiska kurser, tävlingar och utställningar, utgav Finlands första fototidskrift Cameran 1891–1893 och skrev de första inhemska handböckerna i fotografering år 1890, Amatörfotografen och Valokuvauksenharrastaja.

Våren 1897 förevisade Ståhlberg levande bilder (film) på flera orter i Finland. År 1898 grundade han ett fotovarubolag, som sålde förutom kameror, foto- och filmutrustning även cyklar och blev landets första importör av motorcyklar, bilar och bussar. Bolaget hade en filial i St. Petersburg.

Atelier Apollo, som grundades 1899, öppnade landets första fasta biograf, Wärlden Rundt vid Mikaelsgatan 5 i Helsingfors. Ståhlbergs fotoateljéer och biografer fanns i alla större städer  i landet.

Atelier Apollo producerade hundratals dokumentärfilmer och Finlands första spelfilm, Lönnbrännare år 1907. Ståhlberg regisserade personligen en fars 1912, Jakten på Margareta. Apollo-huset vid Södra Esplanaden 10 i centrum av Helsingfors inhyste en biograf, ett hotell, kafé och restaurang. Biografen användes mest som teaterscen för operetter och revyer fram till 1917.

K. E. Ståhlbergs första hustru, Aurora Lindgren från Uleåborg, dog i barnsäng 1896 och efterlämnade fyra barn; en son hade dött som baby. I andra äktenskapet med Sonja Gerasimoff från Irkutsk i Sibirien hade Ståhlberg sju barn. 

Karl Emil Ståhlberg som fotograf 

Baksidan av Atelier Apollos visitkort.Atelier K. E. Ståhlberg på Alexandersgatan 17 (1889–1899) var utrustad med moderna och högklassiga apparater och beställde sina fondkulisser från Tyskland och Frankrike. Ståhlberg fäste stor vikt vid belysningen och använde en kombination av el- och magnesiumljus. Han var den första fotografen i Finland som kring 1900 övergick till enbart elektriskt ljus.

Atelier Apollo (1899, i Ståhlbergs ägo till 1916) är hans mest kända bolag. År 1900 flyttade huvudateljén till Alexandersgatan 13, men det fanns en filial kvar i nummer 17. Huvudateljén rymde hundra personer och var lyxigt inredd.

Ståhlberg fotograferade mest under början av sin karriär. Han anställde skickliga svenska, norska och danska fotografer för sina ateljéer, bland dem Frans Engström som arbetade för honom i över tjugo år. Ståhlberg finansierade också landskapsresor för finländska fotografer, bland dem I. K. Inha och Vivi Richter. Ståhlbergs främsta konkurrent var Daniel Nyblin, vars verksamhet var betydande för bland annat finländsk konstfotografering.

Landskapsfotografierna blev populära i början av 1890-talet. Bilderna som fanns till salu i ateljéerna försågs med ett löpande nummer, men mer sällan med platsens och fotografens namn. K. E. Ståhlbergs och I. K. Inhas näveralbum Finska Vyer fick pris på den första internationella fotografiska utställningen i Paris år 1892.

Ståhlberg fotograferade också en serie järnvägsbilder på uppdrag av järnvägsstyrelsen för den ryska utställningen i Nizjnij Novgorod 1896. Ett annat favoritmotiv var segelbåtar och forsar, särskilt Imatra fors.

Ståhlbergs fotografier på Flickr

Svenska litteratursällskapets arkiv har publicerat uppemot 250 bilder ur Ståhlbergs samling. Tyngdpunkten ligger på ateljéfotografierna men även finlandska vyer och interiörer finns presenterade. Bilderna är reprofotograferade och publicerade i hög upplösning vilket gör det möjligt att studera tekniken och detaljerna i bilderna. De flesta bilder är tagna 1889–1916.

En del av motiven är oidentifierade och vi tar gärna emot hjälp för att identifiera dem. Du är välkommen att kommentera fotografierna eller skicka e-post.

Text: Sabira Ståhlberg och Anne-May Berger